KULTUROWE STUDIA KRAJOBRAZOWE
DOMINANTA KRAJOBRAZOWA

Naturalna lub stworzona przez człowieka forma przestrzenna, która stanowi silnie wyróżniający się lub charakterystyczny element krajobrazu, podporządkowujący sobie całość tzw. kompozycji krajobrazowej (zob. słownik).

Nowy Pałac (Sanssouci), Poczdam. Fot. B.F. ©
DOMINANTA KRAJOBRAZOWA

Dominantą krajobrazową może być budowla sakralna, budynek o randze polityczno-społecznej, obiekt naturalny, a nawet mała architektura: dowolny element, który poprzez fakt swego usytuowania wyznacza centrum kompozycji (zob. słownik).

Sacré Coeur, Paryż. Fot. B.F.©
DOMINANTA KRAJOBRAZOWA

Może być celowo eksponowana np. za pomocą tzw. przedpola widokowego (niezabudowana przestrzeń, plac przed budynkiem) lub naturalnego ukształtowania terenu (zob. słownik).

Wieża Eiffla, Paryż. Fot. B.F. ©
DOMINANTA KRAJOBRAZOWA

Dominanta może zostać wskazana za pomocą linii na nią naprowadzających (zob. słownik).

Wielki Budda na wyspie Lantau, Chiny. Fot. M.G. ©
DOMINANTA KRAJOBRAZOWA

Dominanta krajobrazowa nie zawsze ma pozytywną wartość estetyczną (zob. słownik).

Birkenau. Fot. Ł.P. ©
DOMINANTA KRAJOBRAZOWA

Obiekt o wiodącym oddziaływaniu wizualnym w krajobrazie (zob. słownik).

Uniwersytet Łomonosowa w Moskwie. Fot. B.F. ©
DROGA

W sensie materialnym pas ziemi przeznaczony do poruszania się, szlak komunikacyjny łączący miejsce A z miejscem B (zob. słownik).

Droga w Górach Kaczawskich, Radzimowice. Fot. B.F. ©
DROGA

Wariantami drogi są np. ścieżki, ulice, autostrady (zob. słownik).

Droga polna, okolice Lednogóry. Fot. B.F. ©
DROGA

Nie ma drogi bez miejsc, które określają cel podróży oraz punkt wyjścia (zob. słownik).

Ulica w Szanghaju. Fot. M.G. ©
DROGA

Bycie w drodze, będące przeciwieństwem pozostawania w miejscu, to sposób poznania i odczuwania okolicy, nadawania i odczytywania znaczeń (zob. słownik).

Polna droga zimą, okolice Lednogóry. Fot. B.F. ©
DROGA

W koncepcjach antropologicznych i fenomenologicznych droga jest śladem człowieka umożliwiającym oraz warunkującym doświadczenie topograficzne (zob. słownik).

Droga Transfogarska, Rumunia. Fot. M.St. ©
DROGA

Nie ma miejsc bez dróg, którymi ludzie przychodzą i odchodzą (zob. słownik).

Ulica w Pompejach. Fot. Ł.P. ©
DROGA

Ścieżki i drogi są efektem wędrówek: krzyżują się, zbiegają, mijają itd., tworząc określony wzór, zgodnie z którym ludzie poruszają się, ale także wyznaczają kierunki możliwych wędrówek (zob. słownik).

Fragment eskalatora w Hong Kongu. Fot. M.G. ©
HORYZONT

Z greckiego ὁρίζωνκύκλος [horizōnkyklos], „oddzielający okrąg”, „widnokrąg”; linia pozornego zetknięcia nieboskłonu z powierzchnią ziemi (zob. słownik).

Gdzieś na Morzu Bałtyckim. Fot. M.S. ©
HORYZONT

Horyzont wraz z doświadczającym i przemieszczającym się podmiotem stanowią elementy konstytuujące krajobraz (zob. słownik).

Okolice Gniezna. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ ARCHEOLOGICZNY

Przedmiot badań archeologii krajobrazu, interdyscyplinarnej gałęzi współczesnej archeologii (zob. słownik).

Park archeologiczny Akrai Teatro Greco, Palazzolo Acreide na Sycylii; w tle Etna. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ ARCHEOLOGICZNY

To rozpoznanie śladów po przeszłych kulturach w zastanym przez archeologa krajobrazie (zob. słownik).

Grodzisko w Moraczewie. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ ARCHEOLOGICZNY

Krajobraz rozumiany jako sposób kształtowania, wykorzystywania i zamieszkiwania krajobrazu przez ludzi w przeszłości (zob. słownik).

Park archeologiczny Soluntum, Sycylia, Włochy. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ ARCHEOLOGICZNY

Dotyczą go również studia przyczyniające się do rekonstrukcji przeszłego otoczenia ludzi (zob. słownik).

Rekonstrukcje żywej archeologii. Muzeum Archeologiczne w Biskupinie. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ ARCHEOLOGICZNY

Polega na integracji studiów nad kulturą materialną i studiów nad przestrzenią, często ujmowaną od strony niefizykalnej (zob. słownik).

Stanowisko archeologiczne Sandby Borg, Olandia, Szwecja. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ ESTETYCZNY

Krajobraz przyrodniczy lub kulturowy, dany w doświadczeniu estetycznym i podlegający wartościowaniu z perspektywy kategorii estetycznych (zob. słownik).

Zachód słońca na Maderze. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ ESTETYCZNY

Tradycja zachodnia dostrzega w nim przede wszystkim zjawisko wizualne ujawniające się w doświadczeniu wzrokowym (zob. słownik).

Kwitnące rododendrony w Parku Mużakowskim. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ ESTETYCZNY

Obrazowy sposób widzenia rzutowany na świat zewnętrzny pozwala widzieć w nim nie przestrzeń, ale obrazy (zob. słownik).

Obraz sielskiej scenerii w Stowe. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ ESTETYCZNY

Ten rodzaj obramowania staje się formą zatrzymania, zamrożenia tego, co żywe, płynne, podlegające wiecznym zmianom (zob. słownik).

Zachód słońca nad Jeziorem Lednickim. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ ESTETYCZNY

Kluczowy jest moment wyodrębniania widoku, ujęcia go „w ramy chwilowego lub stałego pola widzenia” i nadanie mu znaczenia (zob. słownik).

Park tulipanów (Keukenhof) w Holandii. Fot. Ł.P. ©
KRAJOBRAZ HISTORYCZNY

Układ przestrzenny wyróżniany na podstawie charakterystyki dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego określonej epoki historycznej lub sekwencji tych epok (zob. słownik).

Ruiny zamku w Kazimierzu Dolnym, widok na Wisłę. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ HISTORYCZNY

Należy powiązać go z kategoriami takimi jak genius loci oraz auratyczność, które tworzą swoisty układ elementów, które przenika element sacrum, emocji i nostalgii (zob. słownik).

Widok na średniowieczny kościół w Reszlu. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ HISTORYCZNY

Krajobraz historyczny w różnym stopniu oddaje aurę swojego czasu (zob. słownik).

Ebro u Hiszpanii. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ HISTORYCZNY

Jest elementem dziedzictwa kulturowego, wiąże się z pamięcią i daje poczucie tożsamości, stając się ważnym układem odniesienia dla wielu równych grup i społeczności (zob. słownik).

Park z czasów dynastii Song (960-1279), Ningbo w Chinach. Fot. M.G. ©
KRAJOBRAZ HISTORYCZNY

Może wchodzić w związki z historią alternatywną i fikcjonalnością (zob. słownik).

„Księżycowy” krajobraz historycznej Kapadocji w Turcji. Fot. Ł.P. ©
KRAJOBRAZ INDUSTRIALNY/POSTINDUSTRIALNY

Zwany również przemysłowym (poprzemysłowym) lub inżynieryjnym. Jest rezultatem działalności człowieka polegającej na urbanizacji terenów, eksploatacji zasobów naturalnych oraz budowie infrastruktury przemysłowej i drogowej (zob. słownik).

Katowice. Fot. Ł.P. ©
KRAJOBRAZ INDUSTRIALNY/POSTINDUSTRIALNY

Obszar, na którym zaprzestano działalności przemysłowej lub eksploatacyjnej, lecz nadal widoczne są na nim skutki tej działalności w postaci zdewastowanego środowiska lub pozostałości infrastruktury (zob. słownik).

Dzielnica Nikiszowiec w Katowicach. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ INDUSTRIALNY/POSTINDUSTRIALNY

Rozumiany jest jako krajobraz rozwoju cywilizacyjnego lub zdegradowanego środowiska naturalnego (zob. słownik).

Linia energetyczna przebiegająca ponad polami w Serbii. Fot. Ł.P. ©
KRAJOBRAZ INDUSTRIALNY/POSTINDUSTRIALNY

Dominujące elementy krajobrazu industrialnego to skutki eksploatacji krajobrazu (np. hałdy, kamieniołomy, wyrobiska, żwirowiska) (zob. słownik).

Jezioro powstałe w zbiorniku pokopalnianym. Geopark Łuk Mużakowa. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ INDUSTRIALNY/POSTINDUSTRIALNY

Ważnym aspektem industrializacji krajobrazu był rozwój środków komunikacji (koleje, samochody, samoloty) i infrastruktury komunikacyjnej, co usprawniło przemieszczanie ludzi i towarów oraz spowodowało zmianę w doświadczaniu czasu i przestrzeni (zob. słownik).

Zabytkowy dworzec kolejowy w Budapeszcie. Fot. Ł.P. ©
KRAJOBRAZ KULTUROWY

Oznacza „kompleksową całość” geograficzną, obejmującą elementy przyrodnicze i antropogeniczne (zob. słownik).

Okolice Wielkopolskiego Parku Etnograficznego w Dziekanowicach. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ KULTUROWY

Odnosi się do obszaru, który podlega człowiekowi i przez niego jest kształtowany, zagospodarowywany, wartościowany (zob. słownik).

Brody. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ KULTUROWY

Idea krajobrazu kulturowego wskazuje na procesualną naturę krajobrazu, obejmującą przebiegające w jego granicach zjawiska społeczne i kulturowe, a także praktyki podkreślające wzajemną relację człowieka i środowiska (zob. słownik).

Wielkopolski Park Etnograficzny w Dziekanowicach. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ KULTUROWY

Pojęcie krajobrazu kulturowego odnosi się do środowiska przetworzonego przez człowieka w sensie fizycznym, materialnym i symbolicznym, noszącym ślady jego działalności przebiegające w czasie (zob. słownik).

Gaj oliwny, okolice Rzymu. Fot. M.S. ©
KRAJOBRAZ MIEJSKI

Rodzaj krajobrazu kształtującego się wskutek trwających w czasie procesów urbanizacyjnych (zob. słownik).

Warszawa. Fot. M.S. ©
KRAJOBRAZ MIEJSKI

W związku z globalną urbanizacją (metropolizacją, ale też suburbanizacją) obejmującą coraz większą powierzchnię przyległych do miast terenów zabudowanych i przyrodniczych, staje się krajobrazem dominującym (zob. słownik).

Seattle. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ MIEJSKI

Jest rozumiany jako wariant krajobrazu kulturowego, przejawiający się w porządku urbanistycznym, zespołach architektonicznych, trwałych elementach przestrzeni miejskiej i terenach zielonych (zob. słownik).

Londyn. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ MIEJSKI

Krajobraz miejski nabiera znaczenia wspólnotowego jako przestrzeń sporu, konfliktu i kompromisu (zob. słownik).

Oxford Street w Londynie. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ MIEJSKI

Jest czymś więcej niż architektoniczną przestrzenią miejską, chociaż ta stanowi jego trwały komponent jako pole oddziaływania i kształtowania określonych wartości oraz sensów kulturowych, historycznych, estetycznych, jak również przenikania różnych interesów politycznych i ekonomicznych (zob. słownik).

Kopenhaga. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ MIEJSKI

Krajobraz miejski to również przestrzeń doświadczeń wielozmysłowych, pole oddziaływania bodźców sensorycznych, które nie tylko wpływają na postrzeganie jego obrazu, ale nakładają się na siebie, wzmacniając swoją siłę i tworząc wspólnie polifonię obrazów, dźwięków, zapachów, doznań taktylnych (zob. słownik).

Ulica Nanjing Lu w Szanghaju. Fot. M.G. ©
KRAJOBRAZ MIEJSKI

Kształtuje się historycznie i społecznie, podlegając działaniom planowym, ale i codziennym, oddolnym praktykom mieszkańców miasta (zob. słownik).

Parking rowerowy w Kopenhadze. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ MIEJSKI

Od XIX w. ważnym aspektem krajobrazu miejskiego są publiczne parki miejskie, które wobec pogłębiającego się przeludnienia, uprzemysłowienia i zanieczyszczenia miast, jako zielone wyspy, miały pełnić rolę „miejskich płuc” (zob. słownik).

Hyde Park. Londyn. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ MIEJSKI

Wyraża się zarówno w formach architektonicznych, takich jak pasaże, dworce kolejowe, parki miejskie (trwałość krajobrazu miejskiego), jak i w tym, co różnorodne, zmienne i czasowe w przestrzeni miejskiej: tłum, reklamy, refleksy w witrynach sklepowych, światło (ulotność krajobrazu miejskiego) (zob. słownik).

Helsinki. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ NATURALNY

Wyodrębniony przestrzennie fragment materialnej rzeczywistości ziemskiej, stanowiący złożony system obejmujący formy terenu, gleby, wody, skały i roślinność (zob. słownik).

Sao Lorenzo na Maderze. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ NATURALNY

Krajobraz naturalny można utożsamiać z dziką przyrodą lub naturą poddaną działaniu człowieka (zob. słownik).

Tzw. „Bieszczady Kłeckoskie” w okolicach Gniezna. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ NATURALNY

Może nabierać cech ikonicznych, cech krajobrazu narodowego i być uważany za część nie tylko dziedzictwa przyrodniczego, ale także narodowego (zob. słownik).

Wielki Kanion. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ NATURALNY

Często funkcjonuje jako krajobraz archetypiczny, idealny, który wywołuje uczucie melancholii (zob. słownik).

Cannon Beach w Stanach Zjednoczonych. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ NATURALNY

Za element krajobrazu naturalnego uznaje się także atmosferę (zob. słownik).

Wyspa Fok (Wyspa Duiker) w okolicach Kapsztadu. Fot. Ł.P. ©
KRAJOBRAZ NATURALNY

„Krajobraz naturalny” bywa traktowany jako synonim określenia „środowisko naturalne” (zob. słownik).

Białe wydmy. Patara w Turcji. Fot. Ł.P. ©
KRAJOBRAZ-PALIMPSEST

W studiach krajobrazowych oznacza wielowarstwowość symboliczną i fizyczną krajobrazu (zob. słownik).

Warszawa. Fot. M.S. ©
KRAJOBRAZ-PALIMPSEST

Opisuje przebiegające procesy naturalne i kulturowe warstwowo osadzające się w postaci możliwych do odczytania śladów materialnych i niematerialnych (zob. słownik).

York. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ-PALIMPSEST

W archeologii palimpsest służy do opisu wielowarstwowości: nakładania i kumulacji osadów krajobrazu kulturowego, charakteryzowanego przez kolejne warstwy stratygraficzne (zob. słownik).

Largo di Torre Argentina w Rzymie. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ-PALIMPSEST

Nakładające się warstwy przeszłości stanowią ciągłość, pozwalającą zrozumieć przeszłość i jako takie opowiadają „prawdziwą historię miejsca” (zob. słownik).

Ulica w Yorku. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ PAMIĘCI

To krajobraz, w którym materialnie i symbolicznie zdeponowana jest pamięć (lub pamięci, częstokroć skonfliktowane ze sobą) wspólnoty, do której dany krajobraz należy (zob. słownik).

Majdanek. Fot. Ł.P. ©
KRAJOBRAZ PAMIĘCI

Jest miejscem rozległym (w sensie topograficznym), powiązanym z pamięcią zbiorową, która uległa osadzeniu i umiejscowieniu w określonej przestrzeni (zob. słownik).

Birkenau. Fot. Ł.P. ©
KRAJOBRAZ PAMIĘCI

Wiąże się także z pojęciem „miejsca pamięci”. Miejsce pamięci to przestrzeń, w której dana wspólnota przechowuje swoje dziedzictwo i tradycje konstytuujące jej tożsamość (zob. słownik).

Pomnik granic getta w Warszawie. Fot. Ł.P. ©
KRAJOBRAZ PAMIĘCI

W ramach studiów nad Zagładą termin stanowi narzędzie krytyczne dekonstruujące afirmatywne znaczenie krajobrazu, wskazujące na rolę miejsc traumatycznych czy porzuconych we współczesnym krajobrazie kulturowym (zob. słownik).

Pomnik Holokaustu w Budapeszcie. Fot. Ł.P. ©
KRAJOBRAZ PAMIĘCI

Krajobrazy pamięci, wyrażając (stawianie pomników, celebrowanie świąt w określonych miejscach) lub wymazując (obalanie pomników, burzenie architektury) pamięć, oddają w przestrzeni to, co jest istotne dla identyfikującej się z nimi wspólnoty (zob. słownik).

Zniszczony budynek w czasie wojny domowej w Belgradzie. Fot. Ł.P. ©
KRAJOBRAZ PAMIĘCI

Krajobrazem pamięci może być miejsce topograficzne (biblioteka, archiwum, muzeum), pomnik (monument, cmentarz, architektura zabytkowa), miejsce symboliczne (miejsce upamiętnienia) (zob. słownik).

Cmentarz Nowodziewiczy w Moskwie. Fot. B.F.©
KRAJOBRAZ ROLNICZY

Typ krajobrazu kulturowego, powstały wskutek rolniczej działalności człowieka; kojarzony z rolnictwem jako sferą produkcyjną oraz wsią jako dziedziną tego, co pastoralne (zob. słownik).

Skansen w Dziekanowicach. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ ROLNICZY

Stanowi najwcześniejszy typ krajobrazu kształtowany przez człowieka od momentu przyjęcia osiadłego trybu życia (zob. słownik).

Wiatraki na granicy Moraczewa i Lednogóry. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ ROLNICZY

Poszczególne pola mogą się różnić typem zasiewów, co skutkuje zróżnicowaniem kolorystycznym. fakturowym, wynikającym z różnorodności uprawianych roślin (zob. słownik).

Pole rzepaku w Lednogórze. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ ROLNICZY

Poszczególne pola mogą się różnić fakturą, co jest wynikiem różnorodności uprawianych roślin (zob. słownik).

Pola herbaciane w Chinach. Fot. M.G. ©
KRAJOBRAZ ROLNICZY

Krajobraz rolniczy może być oceniany pod kątem piękna formalnego (układu linii i kolorów) (zob. słownik).

Słoma na polu po zblatowaniu. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ SAKRALNY

Jeden z najstarszych typów krajobrazu kulturowego, związany z realizacją potrzeb duchowych człowieka i wyrażający się w tym, co symboliczne (zob. słownik).

Meczet Al-Aksa i Ściana Płaczu w Jerozolimie. Fot. Ł.P. ©
KRAJOBRAZ SAKRALNY

W potocznym rozumieniu elementami krajobrazu sakralnego są zarówno dzieła człowieka (np. architektura religijna), jak i przyroda (góry, rzeki, lasy czy jaskinie) (zob. słownik).

Przydrożna kapliczka. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ SAKRALNY

Jest związany z religią, kultem i rytuałem lub pozostaje historycznie i kulturowo za taki uznany (zob. słownik).

Kremlowskie sobory. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ SAKRALNY

Krajobraz naturalny i antropogeniczny w wymiarze świętości może zostać scalony za pomocą budowli sakralnych (zob. słownik).

Skalny Kościół Temppeliaukio w Helsinkach. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ TURYSTYCZNY

Atrakcyjny widokowo krajobraz, podporządkowany celom turystycznym, szczególnie w obszarze turystyki masowej; jest atrakcją turystyczną i przedmiotem reklamy przemysłu turystycznego (zob. słownik).

Marina di Ragusa na Sycylii. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ TURYSTYCZNY

Rozwój turystyki odzwierciedla dzieje „zawłaszczania” krajobrazów poprzez tworzenie atrakcji turystycznych i turystycznej infrastruktury, w której punkty widokowe, szlaki i całe okolice przystosowane zostały do potrzeb ruchu turystycznego (zob. słownik).

Koloseum w Rzymie. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ TURYSTYCZNY

Przekształcenie krajobrazu w turystyczną atrakcję spowodowało zmianę w rodzaju przeżywanego doświadczenia: kontemplacyjne doświadczenie estetyczne ustąpiło miejsca doświadczeniu turystycznemu, którego istotą jest przyjemność estetyczna (zob. słownik).

Kopenhaga. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ TURYSTYCZNY

Zbiorowe doświadczenie widoku, jest formą uznania atrakcyjności krajobrazu (i wszelkich innych turystycznych miejsc i przestrzeni) (zob. słownik).

Łuk Konstantyna Wielkiego w Rzymie. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ ZAGROŻONY

Obszar zagrożony zniszczeniem, zdegradowaniem lub trwałym zanikiem, którego odtworzenie będzie trudne albo niemożliwe, a który wymaga działań ochronnych z uwagi na swoje walory przyrodnicze, kulturowe, społeczne, historyczne (zob. słownik).

Pałac Brühla w Brodach. Fot. B.F. ©
KRAJOBRAZ ZAGROŻONY

W przypadku krajobrazu zagrożonego zniszczeniem narażona jest np. szata roślina, istniejące w danym miejscu biotopy, zabytki kultury, tradycyjne rzemiosła czy relacje społeczne (zob. słownik).

Selinunt na Sycylii. Fot. M.St. ©
KRAJOBRAZ ZAGROŻONY

Ze względu na trwałość zmian wskazać można krajobraz zagrożony ze zdolnością do odtworzenia oraz ze zmianami nieodwracalnymi (zob. słownik).

Jezioro powstałe w zbiorniku pokopalnianym. Geopark Łuk Mużakowa. Fot. B.F. ©
MALOWNICZOŚĆ

Kategoria estetyczna odnosząca się do sposobu przedstawienia natury w malarstwie i literaturze oraz malarskiego sposobu doświadczania przyrody i widoków w krajobrazie (zob. słownik).

Park krajobrazowy w Stowe. Fot. B.F. ©
MALOWNICZOŚĆ

Malowniczość odnosi się do sposobu komponowania krajobrazu charakterystycznego dla parków krajobrazowych (zob. słownik).

Park w Arkadii. Fot. B.F. ©
MALOWNICZOŚĆ

Przedmioty stają się malownicze w wyniku działania czasu, ten zaś nadaje przedmiotom takie cechy jak szorstkość, chropowatość oraz skutkuje dzikością, deformacją i brzydotą (zob. słownik).

Park w Arkadii. Fot. B.F. ©
MALOWNICZOŚĆ

Współcześnie terminem malowniczość często opisuje się wszelką zestetyzowaną przestrzeń, atrakcyjne wizualnie i wspierane przez fotografię krajobrazy w folderach turystycznych, obrazowe przedstawienie świata i kreowanie jego estetycznego wizerunku (zob. słownik).

Park krajobrazowy w Stowe. Fot. B.F. ©
MIEJSCE

Termin przynależący do słownika przestrzeni; lokalizacja (fizyczna, geograficzna, antropologiczna, wyobrażeniowa, etc.) obdarzona jakimś szczególnym znaczeniem: kulturowym, historycznym, symbolicznym, emocjonalnym (zob. słownik).

Park w Belgradzie. Fot. Ł.P. ©
MIEJSCE

Przestrzeń znacząca dla konkretnych jednostek i wspólnot, które odwołują się do określonego systemu wiedzy, wyobrażeń i wartości (zob. słownik).

Plac Czerwony w Moskwie. Fot. B.F. ©
MIEJSCE

Archetypicznym wyrazem miejsca jest dom rodzinny. Wyraża się w nim archetyp domu jako miejsca bezpiecznego i mitycznego zarazem, zgodnie z czym zamieszkiwanie oznacza stan duchowy (zob. słownik).

Wielkopolski Park Etnograficzny w Dziekanowicach. Fot. B.F. ©
MIEJSCE

Odwrotnością miejsca jest nie-miejsce, które jest efektem osłabienia procesów tożsamościowych i zerwania więzi z miejscem (zob. słownik).

Metro w Moskwie. Fot. B.F. ©
OGRÓD

Miejsce uprawy roślin (kwiatów, krzewów, drzew itd.) przede wszystkim w celach ozdobnych, ale także użytkowych (zob. słownik).

Ogród przydomowy. Fot. B.F. ©
OGRÓD

Ogród to ogrodzony, tj. wydzielony (realnie bądź konceptualnie) obszar, na którym człowiek oswaja i podporządkowuje sobie przyrodę, każąc jej pełnić rozmaite funkcje (estetyczne, rekreacyjne, ekonomiczne) i nieść rozmaite znaczenia (kulturowe, społeczne, polityczne) (zob. słownik).

Ogród Hellera, Gardone we Włoszech. Fot. M.St. ©
OGRÓD

Rozróżnia się ogrody geometryczne, kojarzone z francuskimi dokonaniami w sztuce ogrodowej (ogrody w Wersalu) oraz ogrody krajobrazowe. Ogrody geometryczne charakteryzują się regularnymi kompozycjami (zob. słownik).

Fragment form geometrycznych w stylu francuskim w Nieborowie. Fot. B.F. ©
OGRÓD

Ogrody geometryczne charakteryzują się regularnymi kompozycjami, operującymi przede wszystkimi kształtami geometrycznymi, które nadawane są także roślinom (zob. słownik).

Topiary na wyspie Mainau na Jeziorze Bodeńskim. Fot. B.F. ©
OGRÓD

Istotną rolę ogrody odgrywały i wciąż odgrywają również w kulturze arabskiej (ogrody arabskie) oraz Chin i Japonii (ogrody chińskie i japońskie) (zob. słownik).

Ogród japoński z stylu zen. Fot. M.G.
OGRÓD

Arabska i dalekowschodnia sztuka ogrodowa – zwłaszcza chińska – wywarła przemożny wpływ na europejskich twórców (np. XVIII-wieczne ogrody chińsko-angielskie) (zob. słownik).

Ogród Master of Net w Suzhou w Chinach. Fot. M.G. ©
OGRÓD

Współcześnie coraz częściej myśli się o ogrodach w kategoriach nieantropocentrycznych, widząc w nich miejsca, w których powstaje ludzko-nie-ludzka wspólnota (zob. słownik).

Ogród Bibliotheque Nationale, Paryż. Fot. M.S. ©
OKOLICA

Obszar rozciągający się dookoła jakiegoś miejsca, ściśle z nim powiązany, ustanawiany przez aktywność człowieka (zob. słownik).

Okolice jeziora Lednickiego. Fot. B.F. ©
OKOLICA

Ma charakter przestrzenny (topograficzny) i symboliczny. Nieznaną wcześniej okolicę można poznać wędrując po niej (zob. słownik).

Polna droga w okolicach Czarnolasu. Fot. M.S. ©
OKOLICA

Określa peryferia miejsc, łączy je za pomocą sieci dróg i ścieżek, które wytyczamy oraz przemierzamy w codziennym procesie zamieszkiwania (zob. słownik).

Stanowisko Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO, Olandia, Szwecja. Fot. M.St. ©
PAMIĘĆ KRAJOBRAZU

Ujęcie interpretacyjne krajobrazu z perspektywy procesów pamięci i zapomnienia, przebiegających w rzeczywistości kulturowej i społecznej, lecz pozostawiających ślad symboliczny lub materialny (fizyczny, topograficzny) w krajobrazie kulturowym (zob. słownik).

Kurhany o okresu ok. 1700-1500 p.n.e. w okolicach Łęk Małych w Wielkopolsce. Fot. B.F.©
PAMIĘĆ KRAJOBRAZU

Przejawia się poprzez procesy naturalne, które obejmują przeszłość ludzi i ich codzienne sprawy, rzeczy i zdarzenia, które nie posiadając przełomowego, historycznego znaczenia, nie trafiły do porządku historycznego, podlegając czasowi naturalnemu (zob. słownik).

Stanowisko archeologiczne Soluntum na Sycylii. Fot. M.St. ©
PAMIĘĆ KRAJOBRAZU

Krajobraz nabiera znaczenia rezerwuaru przeszłego życia i medium pamięci: w nim osadza się to, co człowiek porzucił lub o czym zapomniał. Dotyczy to dzieł i działań wypracowanych jednostkowo lub wspólnotowo (zob. słownik).

Zapomniany cmentarz na Dębcu w Poznaniu. Fot. B.F. ©
PAMIĘĆ KRAJOBRAZU

Wyraża się w krajobrazie kulturowym, w którym to co zapomniane kumuluje się przybierając formy symbolicznego lub materialnego palimpsestu (zob. słownik).

Piramida-grób księcia Pücklera i grób jego żony Lucie w parku w Branitz. Fot. M.S. ©
PARK

Krajobrazowy styl w ogrodnictwie lub forma miejskich terenów zielonych, rozwinięty w XVIII w. w Anglii, spopularyzowany w XIX w. w całej Europie, charakterystyczny początkowo dla dużych posiadłości wiejskich (zob. słownik).

Stowe. Fot. B.F. ©
PARK

Czasami zamiennie stosuje się terminy: park pejzażowy, park angielski, park malowniczy, park romantyczny (zob. słownik).

Stowe. Fot. B.F. ©
PARK

Sztuka ogrodowo-parkowa w nurcie krajobrazowym, to sposób projektowania otoczenia przy uwzględnieniu uwarunkowań klimatycznych, geograficznych, a także kulturowych w powiązaniu z otaczającym park krajobrazem (zob. słownik).

Park Mużakowski. Fot. B.F. ©
PARK

Park miał funkcjonować jako swoista „galeria obrazów”, odczytywana „w ruchu” przez spacerowicza/wędrowca i na gruncie jego wielozmysłowego, ale przede wszystkim wzrokowego doświadczenia (zob. słownik).

Park Mużakowski. Fot. B.F. ©
PARK

W XIX w. został wprowadzony w miastach jako publiczny park miejski (zob. słownik).

Regent’s Park w Londynie. Fot. B.F. ©
PARK

Wprowadzenie do miasta stylu krajobrazowego parku spowodowało, że stanowił on rodzaj odizolowanej od miejskiego zgiełku zielonej enklawy, mającej przypominać naturalną przestrzeń pozamiejską.

Park Buttes Chaumon w Paryżu. Fot. B.F. ©
PARK

W mieście park miał spełniać funkcje rekreacyjne i higieniczne (miał poprawić warunki zdrowotne i zniwelować zanieczyszczenie powietrza), a także zapewnić rozrywkę w granicach miasta ludności pracującej.

Park Szczytnicki we Wrocławiu. Fot. M.G. ©
PARK

Spośród nowych form parkowych, na uwagę zasługują parki rozrywki, takie jak np. Disneyland, a w Polsce parki dinozaurów.

Zaurolandia. Rodzinny park rozrywki w Rogowie. Fot. B.F. ©
POMNIK PRZYRODY

Twór przyrody ożywionej i nieożywionej o szczególnej wartości przyrodniczej, naukowej, kulturowej, historycznej lub krajobrazowej (zob. słownik).

Dąb Jana Stanki. Park Szczytnicki we Wrocławiu. Fot. M.G.©
POMNIK PRZYRODY

To miejsce łączące cechy natury z cechami kultury lub miejsce wyróżnione ze względu na walory kulturowe z towarzyszącym mu ekosystemem (zob. słownik).

Ławeczka Pücklera zrośnięta z zabytkowym bukiem w Parku Mużakowskim. Fot. B.F. ©
POMNIK PRZYRODY

Do pomników przyrody zalicza się m.in.: pojedyncze krzewy, drzewa i grupy drzew lub zabytkowe aleje drzew odznaczające się sędziwym wiekiem, wielkością, niezwykłymi kształtami lub innymi cechami (zob. słownik).

Nasadzenie młodego buka w miejscu zabytkowego drzewa w Parku Mużakowskim. Fot. B.F. ©
PRZESTRZEŃ

Pojęcie przestrzeni jest jedną z podstawowych kategorii dla badań nad krajobrazem (zob. słownik).

Lysefjorden, Norwegia. Fot. M.S.
PRZESTRZEŃ

Rozumiana jest jako obszar rozciągający się w sposób nieograniczony lub jako jego część wyznaczona granicami; otwarty, niezakłócony żadnymi elementami teren (zob. słownik).

Morze Bałtyckie. Fot. B.F. ©
PRZESTRZEŃ

Odnosi się do trójwymiarowej rozciągłości, w której zachodzą zjawiska fizyczne (zob. słownik).

Niebo o zachodzie słońca. Fot. B.F. ©
PUNKT WIDOKOWY

Miejsce, z którego można obserwować rozległą, atrakcyjną widokowo panoramę lub szczególny fragment krajobrazu (zob. słownik).

Florencja, Włochy. Fot M.S. ©
PUNKT WIDOKOWY

Wyróżniamy punkty widokowe naturalne (m.in. wzniesienia, skarpy i zbocza) oraz sztuczne (m.in. wieże i platformy widokowe) (zob. słownik).

Okolice Zalewu Myczkowieckiego, Bieszczady. Fot. M.St. ©
PUNKT WIDOKOWY

Sztuczne punkty widokowe powstają na szlakach turystycznych lub na terenach atrakcyjnych turystycznie (zob. słownik).

Wieża widokowa w Geoparku „Łuk Mużakowa”. Fot. B.F. ©
PUNKT WIDOKOWY

Turyści wykorzystują „naturalne” punkty widokowe – wzniesienia, góry i szczyty (zob. słownik).

Widok z Pico Ruivo na Maderze. Fot. M.St. ©
PUNKT WIDOKOWY

Mając na uwadze architekturę, punktami widokowymi mogą być wieże kościołów, baszty, wieże ratuszowe, wieże radiowo-telewizyjne lub inne udostępnione dla turystów (zob. słownik).

Widok na Park Mużakowski z wieży zamkowej. Fot. B.F. ©
REKONSTRUKCJA KRAJOBRAZU

Działanie mające na celu określenie wpływających na krajobraz czynników antropogenicznych (zob. słownik).

Rekonstrukcja osady wczesnosłowiańskiej w Gieczu. Fot. B.F. ©
REKONSTRUKCJA KRAJOBRAZU

Przykładem rekonstrukcji krajobrazu są pełnowymiarowe rekonstrukcje ośrodków miejskich wraz z ich przyległościami (zob. słownik).

Zrekonstruowane Stare Miasto w Cheng w Chinach. Fot. M.G. ©
REKONSTRUKCJA KRAJOBRAZU

Odtworzenie przeszłego krajobrazu, nieistniejącego obecnie na skutek jego degradacji lub przekształceń (zob. słownik).

Grupa rekonstrukcyjna w Biskupinie. Fot. B.F. ©
REKONSTRUKCJA KRAJOBRAZU

Wyróżnia się dwa typy rekonstrukcji krajobrazu: 1) selektywną, w której rekonstruowany jest tylko jeden komponent środowiska; 2) kompleksową, której celem jest odtworzenie wszystkich elementów składających się na krajobraz (zob. słownik).

Rekonstrukcja Paryża i wieży Eiffla w Chinach. Fot. M.G. ©
TOPOGRAFIA

Rzeźba, ukształtowanie terenu (zob. słownik).

Widok na Morze Martwe i Jordanię z twierdzy Masada. Fot. Ł.P. ©
TOPOGRAFIA

Opisuje charakterystyczną dla danego terenu roślinność, cechy antropogeniczne (związane z działalnością człowieka), także elementy lokalnej kultury (zob. słownik).

Tre Cime, Dolomity. Fot. M.S. ©
TOPOGRAFIA

Z topografią wiąże się fenomen doświadczenia topograficznego, oznaczającego zaangażowanie, porzucenie punktu widokowego na rzecz „wejścia” w krajobraz (zob. słownik).

Polna droga w Górach Kaczawskich. Fot. B.F. ©
TURYSTA

Człowiek podróżujący dla przyjemności w celach rekreacyjnych (wypoczynek) lub poznawczych (zwiedzanie, poznanie innych miejsc, kultur), najczęściej w sposób zorganizowany i grupowy, w kraju i za granicą, do miejsc nastawionych na ruch turystyczny, zapewniających różnego rodzaju atrakcje turystyczne (zob. słownik).

W Yorku. Fot. B.F. ©
TURYSTA

Turysta oczekuje inności, odejścia od rutyny dnia codziennego, niecodziennych wrażeń, szczególnie wizualnych, by jego przeżycia mieściły się w ramach doświadczenia turystycznego (zob. słownik).

Gdzieś nad morzem. Fot. B.F. ©
WĘDROWIEC

Typ podróżnika, który przemieszcza się pieszo bez wyraźnie określonego celu, a jego wędrówka zwykle trwa w czasie, to ktoś, dla kogo droga jest domem: miejsca są tylko przystankami w wędrówce, a cel pozostaje nieokreślony (zob. słownik).

Park w Belgradzie. Fot. Ł.P. ©
WIDOK

Wyodrębniony fragment przestrzeni, rozległa panorama, najczęściej atrakcyjna krajobrazowo; wizualne doświadczenie przestrzeni (zob. słownik).

„Koniec świata” w Parku Mużakowskim. Fot. B.F. ©
WIDOK

Jest warunkiem wstępnym doświadczenia krajobrazu ocenianego w kategoriach estetycznych, np. piękna, malowniczości czy wzniosłości. Może być „modelem” pejzażu malarskiego (zob. słownik).

Jezioro Wschodniej Fortuny w Chinach. Fot. M.G. ©
WIDOK

W ideę widoku wpisana jest swoista relacja między człowiekiem i jego otoczeniem, doświadczanym jako estetyczny obraz (człowiek jest widzem, zdystansowanym obserwatorem, kontemplującym rozciągający się przed nim „obraz”) (zob. słownik).

Park Mużakowski. Fot. B.F. ©
WIDOK

Jako postrzegany obraz (krajobraz) blisko związany jest z doświadczeniem turystycznym (spojrzeniem turysty), polegającym na „konsumowaniu” widoków już wcześniej znanych za sprawą reprodukcji na kartkach pocztowych, w albumach, folderach turystycznych (zob. słownik).

Jezioro Wschodniej Fortuny w Chinach. Fot. M.G. ©
WIDOK

Znajduje swoje potwierdzenie w idei punktu widokowego, czyli naturalnego bądź sztucznego miejsca wyróżnionego z racji rozciągającego się zeń spektakularnego widoku (zob. słownik).

Stowe. Fot. B.F. ©
WILDERNESS

Z przyrodniczego punktu widzenia obszar niekontrolowany przez człowieka, krajobraz biologicznie i ekologicznie nienaruszony ludzką aktywnością (zob. słownik).

Tzw. „Bieszczady Kłeckoskie” w okolicach Gniezna. Fot. B.F. ©
WILDERNESS

Kategoria wilderness opisuje stosunkowo duże bądź bardzo duże obszary nietkniętej natury (zob. słownik).

Port Moniz na Maderze. Fot. M.St. ©
WILDERNESS

Z prawnego punktu widzenia obszar chroniony w celu zachowania jego „dzikiego” stanu, w którym jednak obecność i ograniczona aktywność człowieka nie jest wykluczona (zob. słownik).

Karkonosze. Fot. B.F. ©
WILDERNESS

Forma ochrony różnorodności biologicznej, w szczególności gatunków wymagających stosunkowo dużej przestrzeni życiowej (zob. słownik).

Cannon Beach, Stany Zjednoczone. Fot. M.St. ©
ZAMIESZKIWANIE

Proces osiedlania się (tworzenia siedliska) w określonym miejscu, oznaczający stałą lub długotrwałą relację między człowiekiem a miejscem (zob. słownik).

Sorkwity, Mazury. Fot. M.St. ©
ZAMIESZKIWANIE

Termin ten odnosi się do sposobu, w jaki ludzie świat przeżywają i doświadczają go, włączając w to sposoby budowania siedzib, przekształcania terenu, uprawy roślin, rozwój przemysłu (zob. słownik).

Wioska rybacka Tai O z domami na palach na wyspie lantau w Chinach. Fot. M.G. ©
ZAMIESZKIWANIE

Wymaga wytworzenia stałych relacji (w tym fizycznych, emocjonalnych, intelektualnych) z miejscem, środowiskiem fizycznym i społecznym (zob. słownik).

Makao. Fot. M.G. ©
ZAMIESZKIWANIE

Ma wpływ na sposób doświadczania krajobrazu, który z estetycznego widoku staje się miejscem pracy, codziennej praktyki (zob. słownik).

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie. Fot. B.F. ©